logo

‘Je krijgt er ontzettend veel voor terug’
Marijn Schreuders, Wiskunde

Profielfoto Marijn Schreuders

Marijn Schreuders (29), leraar Wiskunde op het Marnix Gymnasium in Rotterdam

´Inmiddels geef ik al drieënhalf jaar les, dus een net startende leraar ben ik niet meer. Toch leer ik nog elke dag bij. Vooral het orde houden en zorgen voor een veilige leeromgeving zijn dingen waar je steeds beter in wordt naarmate je het vaker doet. Soms denk ik: die les had ik beter iets anders aan kunnen pakken. Daar leer ik weer van.

Het onderwijs is een goede keuze geweest. Ik heb een bachelor wiskunde aan de TU Delft gedaan omdat ik wiskunde leuk vind, maar ik had geen idee wat ik er later mee wilde doen. Met een wiskundediploma op zak kom je gemakkelijk aan een goede baan, maar ik wilde graag iets sociaals doen. Iets waarbij je samenwerkt met andere mensen. Ik besloot daarom om een onderwijsmaster van twee jaar te doen. Daar heb ik geen spijt van.

Langzaam opgebouwd

Al in het begin van die master begon ik op mijn huidige school te werken, voor een paar uurtjes per week. Doordat er zo´n tekort aan wiskundeleraren was kon ik een baan en mijn stage combineren. Ik heb het daarna langzaam opgebouwd: elk jaar wat lesuren erbij. Nu geef ik les aan gymnasium 1 tot en met 5. Volgend jaar komt daar de zesde klas bij. Ik begon tijdens mijn stage met 3 uur les in de week, ging toen naar 8, toen naar 10, vorig jaar naar 15, en zit nu 18 uur per week les. Daarnaast geef ik een dag in de week statistiek en bijspijkerles wiskunde op de Hogeschool Rotterdam. Daarbij heb ik iets minder interactie dan op mijn middelbare school, maar de lesstof gaat iets verder.

Coaches

Toen ik begon als leraar kreeg ik op mijn school twee coaches: een wiskundeleraar en een Begeleider op School, ook wel BoS genoemd. Van die laatste heb ik vooral geleerd hoe de alledaagse dingen op school gaan, zoals toetsen en ouderavonden. De wiskundecoach heeft in het begin bij mijn lessen gezeten en veel feedback gegeven. Ook nu nog ben ik vaak met andere wiskundeleraren aan het sparren. Dan denken we met z’n tweeën of drieën na over een bepaalde lesmethode, of we steken de koppen bij elkaar voor de behandeling van een lastig hoofdstuk. Laatst hebben we leerlingen de stelling van Pythagoras laten bewijzen in toneelstukjes. Dat was erg leuk. Ook hebben we de leerlingen zelf een onderzoek laten uitvoeren op het gebied van statistiek, met Excel-bewerkingen en een presentatie. Daar leren ze ontzettend veel van.

Smartboards

Als je net klaar bent met je lerarenopleiding zou je in theorie 25 uur les per week kunnen geven, maar handig is dat niet. In het begin kost de voorbereiding van lessen nog veel tijd. Elk jaar gaat dat makkelijker. Wij werken op school met smartboards, waarmee je digitale presentaties kunt weergeven. Na een jaar lesgeven aan bijvoorbeeld een vijfde jaar, heb ik alle presentaties voor de vijfdeklassers klaarliggen. Van tevoren moet ik nog even naar zo´n presentatie kijken en misschien wat kleine dingen aanpassen, maar met tien minuten ben ik vaak klaar met de voorbereiding. Heb ik de les nog nooit eerder gegeven, dan moet ik eerst die hele presentatie voorbereiden en kost het veel meer tijd. Maar ook met alle lessen voorbereid ben je als fulltime leraar volgens mij meer dan 40 uur per week kwijt. Ik doe er zelf nog de medezeggenschapsraad bij en af en toe excursies. Vaak ben ik in het weekend ook voor school aan de slag. Ik denk dat ik de vijftig uur per week wel red.

Lange dagen

De werkdruk in het onderwijs is gewoon hoog. Soms heb ik een ochtend of middag vrij, maar over het algemeen maak ik lange dagen. Aan het eind van een werkdag ben ik behoorlijk moe. Maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug. Vooral als een leerling zo´n ´aha-moment´ heeft: ´Meneer, ik snap het nu. Het is eigenlijk heel makkelijk!´ Je kunt als leraar echt wat bijdragen, leerlingen vormen. En af en toe een beetje dollen met de leerlingen. Ik vind vooral het lesgeven erg leuk. De rompslomp eromheen mag van mij wel wat minder.

Of ik over twintig jaar nog leraar ben? Ja, dat weet ik wel vrij zeker. Ik vind het leuk en ik ben er goed in. Op andere plekken zal ik met mijn wiskundeopleiding vast beter kunnen verdienen, maar ik zou daar niet zoveel voldoening uit mijn werk kunnen halen.

‘Op andere plekken zal ik met mijn wiskundeopleiding vast beter kunnen verdienen, maar ik zou daar niet zoveel voldoening uit mijn werk kunnen halen’
Datumfebruari 19, 2016