logo

Is de lerarenopleiding iets voor jou? Studieadviseurs geven tips

Is de lerarenopleiding iets voor jou? Studieadviseurs geven tipsWat kun je ondernemen als je geïnteresseerd bent in de lerarenopleiding, maar nog niet zeker weet of het echt iets voor jou is? Twee studieadviseurs vertellen hoe jouw toekomst er met de lerarenopleiding uit kan zien, wat voor type student goed past bij de studie en wat je kunt doen om je goed te oriënteren.

Studieadviseurs:

  • Chantal Brans, Technische Universiteit Eindhoven (eerstegraads lerarenopleidingen voor 5 bètavakken)
  • Noortje Gerritsen, Universiteit van Amsterdam (eerstegraads lerarenopleidingen voor 23 schoolvakken)

 

Wat leer je op de lerarenopleiding?

Brans: ‘Bij ons kun je de lerarenopleiding in twee jaar of, als je al een technische master op zak heb, in één jaar volgen. Bij de tweejarige variant leer je een halfjaar over de inhoud van het vak, een jaar over alles wat met het leraarschap te maken heeft, inclusief stages, en doe je een halfjaar een afstudeerproject. Tijdens de stage geef je niet alleen les, maar voer je ook oudergesprekken, neem je deel aan vergaderingen en surveilleer je bijvoorbeeld tijdens pauzes. Het afstudeerproject gaat meestal over het creëren van onderwijs of dingen waar de student in zijn eigen lessen mee te maken heeft. Onlangs heeft een student bijvoorbeeld natuurkundelessen voor blinde en slechtziende leerlingen ontwikkeld.’

Gerritsen: ‘Een groot deel van de opleiding bestaat uit didactiek: hoe breng je kennis over op anderen? Je leert om dat op een aansprekende manier te doen, die aansluit op het denkniveau van je leerlingen. Iedere leerling leert anders, dus je moet kunnen differentiëren in werkvormen.’

Wat leer je dat je bij andere masters niet leert?

Gerritsen: ‘De lerarenopleiding is een hele praktische opleiding, met veel aandacht voor zelfreflectie en je ontwikkeling als docent. Je moet ook om kunnen gaan met conflicten en educatief materiaal kunnen maken. Dat zijn vaardigheden waar ook in banen buiten het onderwijs veel vraag naar is.’

Brans: ‘De lerarenopleiding richt zich heel erg op persoonlijke groei. Waar je bij andere masters meer inhoudelijk expert wordt, leer je bij ons veel over hoe je overkomt op anderen en hoe je om kunt gaan met verschillende groepen. Ook voor studenten die uiteindelijk kiezen voor het bedrijfsleven kan dat nuttig zijn. Je weet dan goed hoe je met mensen om kunt gaan en hoe je een groep collega’s kunt beïnvloeden.’

Hoe kom je er achter of leraar zijn iets voor je is?

Gerritsen: ‘Alle universiteiten hebben voorlichtingsdagen en vaak nog extra voorlichtingsactiviteiten. Als je geïnteresseerd bent in de lerarenopleiding zou ik daar zeker gebruik van maken. Op voorlichtingsdagen zijn vakdocenten en studenten aanwezig, die je dan al je vragen kunt stellen.’

Brans: ‘Ik raad iedereen aan om eens langs te gaan op een middelbare school en daar eens mee te lopen. Vaak heb je nog een beeld van de middelbare school van toen je zelf scholier was, maar docent zijn op een school is echt anders. Vraag daarnaast eens aan familieleden of vrienden of zij denken dat het docentschap bij je past. Of misschien ken je via via een leraar die je wat vragen kunt stellen?’

Wat kun je op je stageplek verwachten?

Brans: ‘Op je stageschool krijg je begeleiding van een ervaren docent. In het begin kijk je vooral mee. Wanneer je er klaar voor bent begin je zelf met lesgeven. Voor de een is dat binnen een week, voor de ander na een paar weken. Wij vragen de stagescholen om onze studenten niet te laten beginnen met lastige klassen. In het begin maakt iedereen namelijk fouten. Met een lastige klas kan dat vervelend zijn. De scholen kunnen dat gelukkig goed inschatten.’

Gerritsen: ‘Vaak begin je tijdens je stage met weinig lesuren in de week en bouw je dat steeds meer op. Zo kun je langzaam wennen aan het vak. Er zijn ook studenten die al (onbevoegd) op een school werken. In dat geval kun je je stage doen op de school waar je al werkt. Wij raden je wel aan om de lerarenopleiding dan in deeltijd te volgen. Anders wordt het wel erg veel.’

Wat zijn de baankansen na de master?

Brans: ‘Die zijn heel erg goed. We zien dat studenten vaak al tijdens hun opleiding een baan krijgen aangeboden. Dan werken ze als docent, met een salaris, en maken gelijktijdig hun studie af. Veel vacatures in het onderwijs zijn parttime. Daardoor is een baan als docent goed te combineren met een eigen bedrijf. Je moet dan wel flexibel zijn. De lessen zijn normaal gesproken verspreid over meerdere dagen, waardoor het werk lastig te combineren is met een andere baan. Maar als je een goede docent bent, is alles bespreekbaar.’

Gerritsen: ‘De baankansen verschillen wel per regio. In Zeeland en Limburg is het tekort aan leraren bijvoorbeeld minder groot dan in de Randstad. Maar docenten in de bètavakken of klassieke talen komen normaal gesproken makkelijk aan een baan.’

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden in het onderwijs?

Brans: ‘Naast het lesgeven zijn er veel andere mogelijkheden in het onderwijs. Je kunt bijvoorbeeld nieuw lesmateriaal of leermethodes ontwikkelen, of het schoolmanagement in. Je kunt ook promoveren, bijvoorbeeld met een beurs van de overheid.’

Gerritsen: ‘Je kunt ook meer de onderzoekskant op gaan, bijvoorbeeld door curricula te ontwikkelen, of onderwijsmethoden te onderzoeken. Of je kunt nieuwe docenten begeleiden, op een school of op een universiteit. Ook kun je decaan worden en leerlingen helpen bij het kiezen van een vervolgopleiding, of mentor worden. Bij goed functioneren zal je salaris elk jaar wat omhoog gaan. Als je de lerarenopleiding hebt afgerond ben je eerstegraads docent en zit je al in een hoge salarisschaal. Heb je even genoeg van het onderwijs, dan kun je ook een tijdje in het bedrijfsleven werken. Of je kunt het leraarschap combineren met een baan in het bedrijfsleven. Op scholen zijn ze erg blij met docenten die hun kennis up-to-date houden met ander werk.’

Datumfebruari 17, 2017