logo

‘Geen dag is hetzelfde’
Marijn van Nijhuis, Natuurkunde

Selfie Marijn Nijhuis

Marijn van Nijhuis (28), leraar Natuurkunde bij het RSG Slingerbos|Levant in Harderwijk

‘Het mooiste aan het vak van leraar Natuurkunde vind ik dat ik leerlingen bewust kan maken van hoeveel ze eigenlijk al weten. Ik heb in het verleden veel bijles gegeven en ik hou ervan om dingen uit te leggen. Het heeft me altijd leuk geleken om een eigen bijlesbureau te starten. Na mijn natuurkundebachelor en mijn master in medische fysica begon ik daar steeds meer over na te denken. Ik heb na mijn master nog wel gesolliciteerd en gewerkt aan een kortlopend onderzoeksproject, maar heb me toen toch ingeschreven voor de lerarenopleiding aan de TU Delft. Ik dacht: met een lesbevoegdheid kan ik mooi kijken of lesgeven echt iets voor me is. Inmiddels heb ik het idee van een bijlesbureau laten varen, want voor de klas staan bevalt me prima.

Geen enkele les hetzelfde

Sinds eind 2014 werk ik op een middelbare school in Harderwijk. Ik geef les aan 4 en 5 havo en 5 en 6 vwo. Het leuke aan het vak van leraar is dat geen enkele les hetzelfde is. De ene keer werken mijn leerlingen de hele les hard door, terwijl je een andere keer moet onderhandelen: nu nog een kwartier hard werken en dan gaan we een leuk proefje doen. Ook per klas zit er veel verschil in werkhouding. Leerlingen in lagere klassen hebben vaak meer energie en kunnen erg enthousiast reageren. Daardoor zijn ze soms moeilijker bij de les te houden. Het vangen van de aandacht, uitleggen en het overdragen van kennis is gewoon hartstikke leuk.

Het gebeurt wel eens dat ik van tevoren lang nadenk over hoe ik een les aan ga pakken en dan blijkt die methode toch niet te werken. Soms is dat net andersom. Als een bepaalde werkvorm niet goed uitpakt, stap ik over op een plan B. Tijdens mijn lerarenopleiding heb ik geleerd om altijd een alternatief lesplan achter de hand te hebben, waar je op kunt terugvallen als het niet lekker loopt. Het leukste vind ik om in mijn lessen de dagelijkse praktijk te gebruiken. Zo warm ik bijvoorbeeld chocolademelk op boven een gasbrander om te laten zien hoeveel energie er nodig is om een vloeistof te verwarmen. Je moet als leraar proberen aan te sluiten op de belevingswereld van je leerlingen, dan vang je de aandacht.

Werkzaamheden

Mijn huidige baan heb ik gevonden door te solliciteren. Het zoeken naar een baan als leraar Natuurkunde gaat vrij gemakkelijk. Er is ontzettend veel vraag naar. Als beginnend docent heb ik een paar lesuren per week minder dan een ervaren docent. Ik werk bijna fulltime, maar er zijn weken dat ik veel meer tijd in mijn werk steek. Zo zijn er leerlingenvergaderingen, ouderavonden, toetsweken of projectweken. Zulke werkzaamheden kosten dan extra tijd.

Eens in de maand hebben we een sectievergadering met de leraren Natuurkunde, daarnaast is er onderling veel overleg. We werken net met een nieuw examenprogramma, waar ik dankzij mijn lerarenopleiding en nascholingen veel vanaf weet. Die kennis deel ik met collega´s, net als bijvoorbeeld activerende werkvormen. Zelf word ik begeleid door een coach, die veel gebruik maakt van videobeelden. Die video-opnames van mijzelf voor de klas zijn heel leerzaam om terug te zien. Ik spreek ongeveer eens per twee weken af met die coach. Dat is goed geregeld bij ons op school. Verder heb ik ook een aantal intervisiebijeenkomsten gehad met andere startende leraren, waarin we hebben besproken waar we tegenaan lopen.

Doorsnee werkdag

Een doorsnee werkdag is eigenlijk niet te schetsen. Geen dag is hetzelfde. Tijdens een werkdag kan ik lesgeven, werkgroepjes begeleiden, toetsen kopiëren, profielwerkstukken bespreken, een practicum geven, overleggen met de technisch onderwijsassistent, een vergadering bijwonen over ontwikkelingen op school, of nascholing volgen. Er is altijd wel wat te doen. Laatst heb ik zelfs een gymles gegeven. Ik speel ultimate frisbee en daar wilden mijn leerlingen weleens wat over leren. Dat kan dan gewoon.

Salaris

Mijn salaris vind ik niet slecht. Als startende leraar verdien je ongeveer hetzelfde als een starter in het bedrijfsleven. Daarna kan er wel meer verschil ontstaan in salaris. Het voordeel van mijn werk is dat ik een groot deel van mijn tijd, buiten de lesuren om, zelf in kan delen. Ook is er op mijn school veel ruimte voor bijscholing. Dat is geregeld via de CAO. Ik heb vorig jaar al een interessante cursus gevolgd en speel met het idee om ook een eerstegraads bevoegdheid te halen voor het vak Wiskunde.

De belangrijkste eigenschap voor een leraar? Dat je contact kunt maken met je leerlingen en dat je aanvoelt hoe je het beste iets uit kunt leggen. Het is lastig om klassenmanagement, zoals orde houden en contact maken met leerlingen, in een eenjarige lerarenopleiding aan te leren. Je leert dat pas echt in de praktijk. Daardoor duurt het even voordat je het onder de knie hebt. Het gaat mij steeds beter af. Toch is het omgaan met leerlingen iets wat je als toekomstig leraar moet liggen. Want je kunt nog zo veel weten, als je geen contact hebt met je leerlingen ben je nergens.´

‘Je kunt nog zo veel weten van je vak, maar als je geen contact hebt met je leerlingen ben je nergens’
Datumfebruari 16, 2016